KALIBRERING MÅ ALLTID TIL, JUSTERING BARE AV OG TIL
Radarsensorer kan ikke levere fargebilder. De er spesialisert på å måle avstander. Og det klarer de i dag så presis at de også får til en dynamisk registrering av objekter i rask bevegelse. En oppgave som kun kan oppfylles av sensorer som er perfekt innstilt på et definert målefelt. En systemkalibrering med henblikk på den geometriske kjøreaksen er derfor stadig oftere en del av det arbeidet som må gjøres, f.eks. etter reparasjon etter en kollisjon, endringer av understell eller løsning av låsholderen.
Dagens radarsensorer for fjernområdet kan ofte ikke lenger – i motsetning til tidligere sensorgenerasjoner – etterjusteres mekanisk. Det kompenseres for små avvik i rammen av kalibreringen ved at styreenheten kalkulerer dem. Din mega macs vet hvilke tiltak som ifølge produsenten er nødvendige for det aktuelle kjøretøyet. Med rekkevidder på rundt 250 meter og høy avstands-oppløsning brukes 77 GHz radarsensorer og lidarsensorer (laserskannere) til skanning av det midtre til fjerne området foran kjøretøyet.
Lidarsensorer registrerer i tillegg nærområdet. Til dette plasserer produsentene gjerne enkelte sentrerte 77 GHz radarsensorer bak det radarledende merkeemblemet foran på kjøretøyet. Der, eller rett under, plasserer også Audi laserskannerne med svært mye høyere frekvenser. En trend med lavere posisjoner og dobbel design av 77 GHz sensorene i SUVer gjør at disse sensorene flytter seg til nær tåkelyset på venstre og høyre side.
DU TRENGER ALLTID RADAR KIT I EVO.
Uansett om det dreier seg om fjernradar eller laserskanner, høy eller lav plassering: Med den universelle systemholderen til Radar Kit I EVO er du forberedt på kalibrering av frontradar- og lidarsensorer fra nesten alle produsenter. Med få grep kan det festes på CSC-Tool (alle utførelser) og fungerer deretter som vertikalt skyveelement for den i settet inkluderte radarreflektoren som kalles "vinkeljusteringsplate EVO" eller de optiske kalibreringstavlene som kan fås enkeltvis for lidarsensoren. Du utfører på et nu innføringen av skyveelementet, plasseringen og låsingen, takket være den raffinerte konstruksjonen.
VINKELJUSTERINGSPLATENS HEMMELIGHET
En radarsensors målefeltregistrering varierer, avhengig av konstruksjon, og skjer alltid etter impuls fra systemets styreenhet. En vanlig prosedyre er basert på det egnet, utsendte radarsignalet som reflekteres fra den radarreflektoren som er plassert rett foran kjøretøyet, og som ideelt sett mottas igjen sentrert av sensoren. Den følgende omplasseringen av reflektoren til to ulike vinkelstillinger (90° og to referansevinkler) var det som ga navn til vår vinkeljusteringsplate. Med den er du godt rustet for svært mange merker. Men unntakene bekrefter regelen: For front- og hekkradarsensorene på mange modeller fra Toyota, Lexus, Honda og Mazda må du bruke det alternative Radar Kit III med to traktformede radarreflektorer